.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
وقتی دریا بخیل می شود ؛
دست رد دریا بر سینه صیادان گلستانی
بررسی میزان ماهیان استخوانی صید شده در فصل صید سالجاری نشان از کاهش شدید میزان صید در گلستان داشته و حاکی از آن است که دریا سال به سال نسبت به صیادان گلستان بخیل تر می شود.
بررسی میزان ماهیان استخوانی صید شده در فصل صید سالجاری نشان از کاهش شدید میزان صید در گلستان داشته و حاکی از آن است که دریا سال به سال نسبت به صیادان گلستان بخیل تر می شود.

  فصل صید کنونی از 20 مهرماه سال قبل در نوار ساحلی گلستان شروع شد و تا 25 فروردین ماه سالجاری ادامه داشت.

هزار و 394 نفر صیاد پره در استان وجود دارد که در قالب 20 تعاونی صید پره و در دو منطقه گمیشان و میانکاله اقدام به صید ماهیان استخوانی می کنند.   بر اساس اعلام شیلات گلستان در فصل کنونی صید، برآورد میزان کل صید در فصل صید 90- 89 برابر با 761 تن بوده و شامل 255 تن ماهی سفید، 392 تن ماهی کفال، 71 تن ماهی کپور و 43 تن سایر گونه ها گزارش شده است.   این درحالی است که میزان صید این ماهیان توسط صیادان پره در سال 1388برابر دو هزار و 701 کیلوگرم اعلام  و میزان استحصال خاویار از آنها 303 کیلوگرم برآورد شده است.
ماهیان استخوانی گلستان شامل سفید، کفال، کپور، کلمه، سوف، شگ ماهی و .... بوده و سرانه صید در هر شرکت در فصل صید 90 - 89 ، برابر با 38 تن بوده است.   آلودگی رودخانه ها و صید غیرمجاز از جمله مسائلی است که روند کاهش میزان ذخایر در آبزیان در دریای خزر را شدت بخشیده است.

   

  مدیرکل شیلات گلستان گفت: متوسط صید صیادان استانی ما در حدود 600 تا 700 کیلوگرم در ماه است، یعنی صیادان منطقه ماهیانه 100 هزار تومان درآمد دارند و از این موضوع نتیجه می گیریم که دریا دست رد به سینه ما زده  است.   علی اکبر پاسندی افزود: باید برای اصلاح این اوضاع و رفع مشکلات صیادان، فکر دیگری کنیم.   وی اظهار داشت: روزی در گلستان 120 تن خاویار برداشت می کردیم، اما امروز این رقم به یک تن و 700 کیلوگرم کاهش یافته است و این آمار خبر از وضع معیشتی نابسامان صیادان منطقه دارد و بیانگر این مطلب است که صید در دریا جواب نمی دهد.
 
مدیرکل شیلات گلستان افزود: امروز بخشی از هموطنان ما برای صید ماهی از مرزهای آبی کشور خارج می شوند و برای همسایه ها مشکلاتی ایجاد می کنند، این حیثیت نظام و استان و خانواده های ماست و باید مقابل این روند ایستادگی کنیم و نمی خواهیم مشکلی برای برادران ساحل نشینمان پیش بیاید.
 
وی افزود: ما ناگزیریم که از دریا و ذخایر آبی حفاظت کنیم، ما وظیفه داریم که قایق و موتور و تور و بقیه ابزارآلات صید غیرمجاز را جمع کنیم اما حاضر نیستیم دست کسی شکسته شود.
 
وی تاکید کرد: صیادان غیرمجاز در حال غارت سرمایه و حیثیت ما هستند و نباید به آنها کمک کرد، ما ناچاریم در سال جدید بخش هایی از مسیرهای ورود به دریا را ببندیم تا از طریق اجرای طرح های پرورشی، برای فرزندان شما ایجاد اشتغال کنیم.
 
پاسندی تاکید کرد: بر این اساس جوانان باید به این سمت بروند که پاسخ تمام نیازهای خود را از دریا نگیرند و به شیلات کمک کنند تا اتفاق ها و حوادث تلخ در حوزه دریا کمتر شود و به دریا فرصت بدهند تا قدرت تولید خود را حفظ کند.

 



مدیرکل شیلات گلستان گفت: وضعیت دو رودخانه شیلاتی استان از نظر اکولوژیکی و زیست محیطی گل آلود و بغرنج است.
علی اکبر پاسندی افزود: رودخانه های قره سو و گرگان رود، شیلاتی ترین رودخانه های استان بوده که از نظر اکولوژیکی، کشاورزی و صنعتی وضعیت اسفباری دارند.   وی اظهار داشت: احداث سد بر روی رودخانه گرگان رود نیز موجب شده تا این رودخانه شیلاتی از وضعیت نامطلوبی برخوردار شود.   وی خاطرنشان کرد: هر سال از نظر تامین آب برای فعالیت آبزی پروری دارای مشکلات عدیده ای هستیم و باید برای رفع این مشکل مدیریت کلان آب صورت گیرد.   به گفته پاسندی، برای حمایت از فعالیتهای آبزی پروری نیاز به حمایت قضایی و قوانین جامع داریم تا بتوانیم به نحو مطلوب از فعالان این بخش حمایت کنیم.   مدیرکل شیلات گلستان بیان داشت: با توجه به افزایش فعالیت آبزی پروری، ساماندهی بازار ماهی، بازسازی ذخایر ماهیان، حفاظت از سرمایه های ملی و گرانبهای کشور و دریای خطر و توجه به زیرساختهای آبزی پروری امری الزامی است.   فصل صید ماهیان استخوانی در این استان که از بیستم مهرماه 1389 آغاز شده بود، در تاریخ 25 فروردین ماه سال جدید به پایان رسید.   بخل دریا، کاهش میزان صید، ناچیز بودن درآمد صیادی و بالا بودن هزینه های زندگی برخی صیادان استان گلستان را بر آن داشته تا برای تامین مخارج زندگی به دسفروشی روی آورد.

 


  " اکبر " صیاد گلستانی که تا چند روز قبل به حرفه صیادی مشغول بود و اکنون به دستفروشی می پردازد، می گوید: دریا سال به سال بخیل تر می شود در آمد صیادی دیگر پاسخگوی درآمد خانوار هشت نفره ام نیست.   وی افزود: اجاره منزل، خرج تحصیل فرزندان، تامین جهیزیه فرزند، نداشتن بیمه و شغل و مناسب موجب شد تا برای تامین معاش به دستفروشی روی آورم.   در این فصل صید 1394 صیاد پره در قالب 20 تعاونی صید پره و در سه منطقه گمیشان، خواجه نفس و میانکاله به روش پره، اقدام به صید ماهیان استخوانی کردند.   در 100 کیلومتر نوار ساحلی استان گلستان تعداد یک اتحادیه صیادی پره و 20 شرکت تعاونی صید پره فعال هستند و تعداد صیادان پره به 1394 نفر می رسد./مهر


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.082 seconds.